Hotspot över ett pcie WIFI kort för ett vr headset

Permalänk
Medlem

Hotspot över ett pcie WIFI kort för ett vr headset

Hej jag har bara wifi 5 från min router som sköter jobbet bra och har mindre lust att köpa ny router..
Men den saknar wifi 6 och då tillräcklig hastighet för pcvr. Har testat kabel men den jag har tappar kontakten för usb 3 till 2 för att den glappar lite.
Då tänkte jag att om jag istället för en ny router skaffar exempelvis en Asus PCE-AXE5400 WiFi 6e PCIe-adapter och sätter i datorn då borde väl jag kunna dela via windows hotspotfunktion full hastighet bara till mitt vr headset (Pico 4)?
Kommer detta funka ?

/Dan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Labanius:

Hej jag har bara wifi 5 från min router som sköter jobbet bra och har mindre lust att köpa ny router..
Men den saknar wifi 6 och då tillräcklig hastighet för pcvr. Har testat kabel men den jag har tappar kontakten för usb 3 till 2 för att den glappar lite.
Då tänkte jag att om jag istället för en ny router skaffar exempelvis en Asus PCE-AXE5400 WiFi 6e PCIe-adapter och sätter i datorn då borde väl jag kunna dela via windows hotspotfunktion full hastighet bara till mitt vr headset (Pico 4)?
Kommer detta funka ?

/Dan

Dela nät ja det går.
Vilken hastighet du får beror som vanligt på de lokala radioförhållandena, jag hade löst så att kabelanslutningen bra för att slippa wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har själv ett Pico4 och jag kör dedikerad router för pcvr. Hotspot ska undvikas men jag kommer inte ihåg varför. Gå med i Virtual Desktops Discord-server, där finns bra hjälp

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dela nät ja det går.
Vilken hastighet du får beror som vanligt på de lokala radioförhållandena, jag hade löst så att kabelanslutningen bra för att slippa wifi.

Det märkliga var nu att kabeln gick sämre än wifi. Är nog alldeles säkert kabeln men den var hwlt ny hp sladd. Tänkte bara spela lokalt nära datorn så radioförhållandena lär ju bli optimala. Men håller med dig att sladd borde vara bäst. Funderade även på en usb till lan adapter för då skulle jag kunna spela på fler ställen i huset där uttag finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Har själv ett Pico4 och jag kör dedikerad router för pcvr. Hotspot ska undvikas men jag kommer inte ihåg varför. Gå med i Virtual Desktops Discord-server, där finns bra hjälp

Tack för tipset. Tänkte dock inte köpa virtual desktop. Pico connect funkar bra numer så jag ser inte varför jag behöva köpa. Men det är klart där finns massa duktigt folk samlat.

Permalänk
Medlem

Jag hittar ingen info om vilket chip som sitter i PCE-AXE5400. Det spelar roll eftersom du behöver köra AP mode.

”Hotspot” är så vitt jag vet bara ett marknadsföringsbegrepp, antingen något man gör på en mobil eller när man erbjuder gratis eller betald WiFi till någon annan. Oavsett så är det AP mode som körs i dessa scenarion. Ett PC-kort (likt en mobil) är knappast optimerat för att vara AP.

Intels chip är till exempel ökända för att i praktiken inte kunna köra AP mode. De kan bara vara STA, dvs klient.

Mångga chip kan inte vara AP och STA samtidigt, så PC:n behöver få internet från något annat håll om kortet inte stödjer det.

Så vill du pröva så är det ångerrätt enligt distansavtalslagen eller öppet köp som gäller. Tala om hur det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag hittar ingen info om vilket chip som sitter i PCE-AXE5400. Det spelar roll eftersom du behöver köra AP mode.

”Hotspot” är så vitt jag vet bara ett marknadsföringsbegrepp, antingen något man gör på en mobil eller när man erbjuder gratis eller betald WiFi till någon annan. Oavsett så är det AP mode som körs i dessa scenarion. Ett PC-kort (likt en mobil) är knappast optimerat för att vara AP.

Intels chip är till exempel ökända för att i praktiken inte kunna köra AP mode. De kan bara vara STA, dvs klient.

Mångga chip kan inte vara AP och STA samtidigt, så PC:n behöver få internet från något annat håll om kortet inte stödjer det.

Så vill du pröva så är det ångerrätt enligt distansavtalslagen eller öppet köp som gäller. Tala om hur det gick.

Hotspot heter funktionen i windows 11 så därav benämningen. Tack för mkt bra info. Prövade att koppla upp headsettet mot min s23 och ställde in att wifi6 skulle prioriteras. Picon kopplade dock upp endast på 2,4ghz . Så inte helt lätt detta. Som historia kan jag nämna att jag köpte en tp link router med wifi6. Den kopplade upp fint men efter 4-5minuter så började allt lagga extremt och strax efter så kopplade wifin ned. Har sedan läst flera reviews att vissa hårdvaruversioner av dessa chip dras med detta problem. Så just nu lite lotto att köpa router som ska klara en ganska hög hastighet och inte bara youtube.

Permalänk
Medlem

Köp en asus router alla jag testat har fungerat utmärkt för trådlls PCVR

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt det trådlösa kortet Asus PCE-AXE5400 och det gick alldeles utmärkt att skapa ett nätverk som picon kopplar upp på. Hastigheten finns där när jag testar med bredbandskollen 250Mbit i vardera riktning och i 480Mbit i rapporten från Pico connect. Dock blir resultatet dåligt då det i intensiva spel laggar ett tag för att flyta på en stund och sen lagg igen. Hårdvaran är ett 4070 och kör jag med sladd flyter allt på väldigt fint.

Så jag tror jag ger upp wifi och kör på sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Labanius:

Nu har jag köpt det trådlösa kortet Asus PCE-AXE5400 och det gick alldeles utmärkt att skapa ett nätverk som picon kopplar upp på. Hastigheten finns där när jag testar med bredbandskollen 250Mbit i vardera riktning och i 480Mbit i rapporten från Pico connect. Dock blir resultatet dåligt då det i intensiva spel laggar ett tag för att flyta på en stund och sen lagg igen. Hårdvaran är ett 4070 och kör jag med sladd flyter allt på väldigt fint.

Så jag tror jag ger upp wifi och kör på sladd.

Hotspot på det sättet är aldrig att rekomendera för trådlös PCVR.
Det enda som jag vet fungerar är hårdvara gjort för just det endamålet som tex den som finns för Quest.

Du skulle kört med dedikerad router ist.
Vet inte hur Pico connect fungerar men med Virtual desktop hade det fungerat problemfritt.
Spelar ofta med en som kör just Pico 4 och Virtual desktop och det funkar perfekt 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc